FAQ

Här hittar du de vanligaste kundfrågorna med svar!

Frågor

  1. Vad innebär ”Nöjd-Kund” Garanti?
  2. Skriver ni avtal?
  3. Hur ser processen ut efter genomförd fotografering?
  4. Hur levereras bilderna?
  5. När levereras bilderna?
  6. Vilka betalningsvilkor gäller?
  7. Vad använder ni för utrustning?
  8. Är det något vi behöver tänka på när det gäller klädsel?
  9. Vad gäller om vi inte är nöjda med bilderna?
  10. Är det tillåtet att publicera bilderna på sociala medier?
  11. Hur länge sparar Celestial Art kundbilder?
  12. Vad händer om fotografen blir sjuk?
  13. Tar ni uppdrag i hela Sverige?
  14. Hur hanterar ni GDPR för kunder?

Svar

1. Vad innebär ”Nöjd-Kund-Garanti”?

Lite förenklat betyder vår ”Nöjd-Kund- Garanti” att om ni som kund inte är nöjd med levererad produkt betalar ni inget.

Reklamation/anmärkning om fel ska ske inom 3 arbetsdagar från leverans. Dagen för bildleverans räknas som dag 1. Har vi inte fått någon återkoppling om reklamation/anmärkning inom 3 dagar anses bilderna godkända av kund.

Vid reklamation/anmärkningar erbjuds ni en ny fotografering . Är omfotografering inte möjligt faktureras inget arvode.

Vid barn -och familjefotograferingar händer det att barnen inte är samarbetsvilliga och blir trötta. Vi erbjuder då ett nytt tillfälle.

2. Skriver ni avtal?

Ja, vi skriver alltid ett avtal där det  tydligt framgår vad vi har kommit överens om.

3. Hur ser processen ut efter genomförd fotografering?

Efter fotograferingen väljer vi ut de bilder vi anser är bäst. Dessa bilder kallas för urvalsbilder och väljs ut på teknisk och bildmässig kvalitet. 

Antalet bilder som väljs ut är normalt väsentligt fler än antalet bilder som ingår i den fotografering ni beställt. Detta för att ge er som kund en valmöjlighet så att ni får med de bilder ni tycker bäst om. Urvalsbilderna beskärs till ett lämpligt format och ges en mycket enkel bildredigering för att därefter publiseras i ett privat webgalleri som bara ni som kund får tillgång till. Bilderna ni ser i webgalleriet är låguapplösta vilket betyder att de inte går att förstora utan att tappa upplösning (skärpa). De är också försedda med vår vattenstämpel.

Ni som kund kan sen sitta hemma i lugn och ro och välja ut de bilder ni vill få levererade. När ni är klara med detta meddelar ni oss varpå vi färdigställer dessa till en hög profesionell kvalitet innan slutleverans.

 

4. Hur levereras bilderna?

Det finns två alternativ. Det ena är via ”molnstjänsten” ”WeTransfer” varifrån ni kan ladda ner bilderna och spara dem på en lokal dator/mobil. Tjänsten är kostnadsfri. Vi hjälper gärna till med instruktioner om ni känner er osäkra på hur det går till.

Det andra alternativet är att ni får alla bilder på ett USB-minne vilket kostar 200 kr.

5. När levereras bilderna?

Normalt görs slutleverans av redigerade och färdigställda bilder inom två veckor från fotograferingstillfället.

När det gäller bröllopsbilder levereras några bilder inom 1-2 dagar. Resterande bilder levereras inom fyra veckor. 

6. Betalningsvilkor

Efter leverans skickar vi faktura för betalning inom tio dagar. Alternativt betalar ni till vårat företagsswish.

När ni bokar oss för bröllopsfotografering betalar ni en bokningsavgift på 20% av avtalat pris. Vid avbokning mer än 30 dagar före bokat datum återbetalas bokningsavgift, därefter betalas den inte tillbaka.  Fakturan på återstående belopp (80%) skickas ut i samband med att bröllopsbilderna levereras. För resa över 20 km debiteras bilersättning 50kr/mil samt eventuell kostnad för övernattning.

Kostnad för frakt av fysiska produkter (ex förstoringar, inramningar mm) betalas av kund.

Alla priser är inklusive moms. Företaget innehar F-skatt.

 

7. Vad använder ni för utrustning?

Vi använder Canon fullformat kameror. För närvarande använder vi 2 st EOS mkIV samt en EOS R5. Vi fotograferar alltid med minst två kameror. I utrustningen ingår ett flertal ljusstarka professionella EF/RF objektiv för att hantera alla situationer och ljusförhållanden. Vi har även en komplett mobil studioutrustning som snabbt ger oss möjlighet att ta fina porträttbilder ”on location”.

 

8. Är det något vi behöver tänka på när det gäller klädsel?

Som betraktare av en bild vill man att blicken ska söka sig till ansiktet och inte dras till kläder med starka färger eller mönster. Vi rekommenderar därför att kläderna har neutrala färger och är utan tryck eller starka mönster. Ljusa färger fungerar oftast bäst. Undvik röda nyanser då det kan påverka harmonin mellan hudfärg och klädfärg.

Är man en familj som ska fotograferas blir det fint om man är något så när färgmatchade. Ljusa färger blir bäst men alla färger går så klart fint. Det viktiga är att man känner sig bekväm och fin men undvik om möjligt svarta kläder. 

 

9. Vad gäller om vi inte är nöjda med bilderna?

Reklamation/anmärkning om fel ska ske inom 3 arbetsdagar från leverans. Därefter anses bilderna godkända.

Vid reklamation/anmärkningar erbjuds ni en ny fotografering . Är omfotografering inte möjligt faktureras inget arvode.

Vid barn -och familjefotograferingar händer det att barnen inte är samarbetsvilliga och blir trötta. Vi erbjuder då ett nytt tillfälle.

10. Är det tillåtet att publicera bilderna på sociala medier?

Ja! Vi ser gärna att ni publicerar bilder på sociala medier. Enligt ”god sed” bör då fotografens namn och företag nämnas. 

 

11. Hur länge sparas kundbilder?

Vi sparar bilderna i minst fem år.

 

12. Vad händer om fotografen blir sjuk?

Om något skulle uppstå som gör att någon av oss inte kan fotografera er speciella dag kommer en av oss. Blir mot förmodan båda sjuka hjälper vi till att finna en likvärdig ersättare. Om fotograferingen ej gäller bröllop eller ett specifikt datum bokar vi in ett nytt datum så snart som möjligt.

 

13. Tar ni uppdrag i hela Sverige?

Vi tar uppdrag i hela landet. Reseersättning med 50 kr/mil två mil utanför Linköping  tillkommer då. 

 

14. Hur hanterar ni GDPR för privatpersoner?

Vi följer riktlinjerna för GDPR vilket i korthet innebär att vi inhämtar ett skriftligt godkännande från kund att vi fotograferar och att vi under en begränsad tid sparar bilder och personuppgifter. Vi publiceras aldrig bilder utan samtycke och vi skriver aldrig ut några namn. 

Hur hanterar ni GDPR för företagskunder?

Vi hjälper arbetsgivare och företagare att förse den personal som ska fotograferas med samtyckesblanketter. Där informeras också om hur vi hanterar bilder gällande publicering och lagring av personuppgifter.

Vi finns här för dig!

För att du snabbare ska komma i kontakt med oss ber vi er välja den ort som passar bäst på det ni efterfrågar. Tack!