Fotograf Linköping – FAQ
Här hittar du de vanligaste kundfrågorna med svar!
Frågor
- Skriver ni avtal?
- Hur ser processen ut efter genomförd fotografering?
- Hur levereras bilderna?
- När levereras bilderna?
- Vilka betalningsvilkor gäller?
- Vad använder ni för utrustning?
- Är det något vi behöver tänka på när det gäller klädsel?
- Vad gäller om vi inte är nöjda med bilderna?
- Är det tillåtet att publicera bilderna på sociala medier?
- Hur länge sparar Celestial Art kundbilder?
- Vad händer om fotografen blir sjuk?
- Tar ni uppdrag i hela Sverige?
- Hur hanterar ni GDPR för privatpersoner?
- Hur hanterar ni GDPR för företagskunder?
Svar
1. Skriver ni avtal?
Ja, vi skriver alltid ett avtal där det tydligt framgår vad vi har kommit överens om.
2. Hur ser processen ut efter genomförd fotografering?
Efter fotograferingen väljer vi ut de bilder som inte innehåller ”störande fel”, t. ex. att någon blundar eller annat fel. Dessa bilder går vi vidare med och framkallar dem för att ge dem rätt ljus, färgnyans, kontrast mm. Normalt så görs också en lätt hudretusch på porträttbilder.
När detta är gjort mailar vi bilderna till er i ett lågupplöst format som fungerar på alla datorer/mobiler. Med lågupplösta bilder menas bilder med en maximal filstorlek på ca 200 KB vilket betyder att de inte går att förstora och de upplevs som korniga. De är också försedda med vår vattenstämpel.
Er uppgift blir nu att välja ut de bilder ni vill ha och meddela detta till oss. Vi kommer då att färdigställa dessa bilder till högupplösta jpg.filer (mellan ca 5-10 MB) klara för publicering på sociala medier och för förstoringar upp till en storlek av minst 50×60 cm.
3. Hur levereras bilderna?
Det finns två alternativ. Det ena är via ”molnstjänsten” ”WeTransfer” varifrån ni kan ladda ner bilderna och spara dem på en lokal dator/mobil. Tjänsten är kostnadsfri. Vi hjälper gärna till med instruktioner om ni känner er osäkra på hur det går till.
Det andra alternativet är att ni får alla bilder på ett USB-minne vilket kostar 200 kr.
4. När levereras bilderna?
Normalt görs slutleverans av redigerade och färdigställda bilder inom två veckor från fotograferingstillfället.
När det gäller bröllopsbilder levereras några bilder inom 1-2 dagar. Resterande bilder levereras inom fyra veckor.
5. Betalningsvilkor
Efter leverans skickar vi faktura för betalning inom tio dagar. Alternativt betalar ni till vårat företagsswish.
När ni bokar oss för bröllopsfotografering betalar ni en bokningsavgift på 20% av avtalat pris. Vid avbokning mer än 30 dagar före bokat datum återbetalas bokningsavgift, därefter betalas den inte tillbaka. Fakturan på återstående belopp (80%) skickas ut i samband med att bröllopsbilderna levereras. För resa över 20 km debiteras bilersättning 50kr/mil samt eventuell kostnad för övernattning.
Kostnad för frakt av fysiska produkter (ex förstoringar, inramningar mm) betalas av kund.
Alla priser är inklusive moms. Företaget innehar F-skatt.
6. Vad använder ni för utrustning?
Vi använder Canon fullformat kameror. För närvarande använder vi 2 st EOS mkIV samt en EOS R5. Vi fotograferar alltid med minst två kameror. I utrustningen ingår ett flertal ljusstarka professionella EF/RF objektiv för att hantera alla situationer och ljusförhållanden. Vi har även en komplett mobil studioutrustning som snabbt ger oss möjlighet att ta fina porträttbilder ”on location”.
7. Är det något vi behöver tänka på när det gäller klädsel?
Som betraktare av en bild vill man att blicken ska söka sig till ansiktet och inte dras till kläder med starka färger eller mönster. Vi rekommenderar därför att kläderna har neutrala färger och är utan tryck eller starka mönster. Ljusa färger fungerar oftast bäst. Undvik röda nyanser då det kan påverka harmonin mellan hudfärg och klädfärg.
Är man en familj som ska fotograferas blir det fint om man är något så när färgmatchade. Ljusa färger blir bäst men alla färger går så klart fint. Det viktiga är att man känner sig bekväm och fin men undvik om möjligt svarta kläder.
8. Vad gäller om vi inte är nöjda med bilderna?
Reklamation/anmärkning om fel ska ske inom 3 arbetsdagar från leverans. Därefter anses bilderna godkända.
Vid reklamation/anmärkningar erbjuds ni en ny fotografering . Är omfotografering inte möjligt faktureras inget arvode.
Vid barn -och familjefotograferingar händer det att barnen inte är samarbetsvilliga och blir trötta. Vi erbjuder då ett nytt tillfälle.
9. Är det tillåtet att publicera bilderna på sociala medier?
Ja! Vi ser gärna att ni publicerar bilder på sociala medier. Enligt ”god sed” bör då fotografens namn och företag nämnas.
10. Hur länge sparas kundbilder?
Vi sparar bilderna i minst fem år.
11. Vad händer om fotografen blir sjuk?
Om något skulle uppstå som gör att någon av oss inte kan fotografera er speciella dag kommer en av oss. Blir mot förmodan båda sjuka hjälper vi till att finna en likvärdig ersättare. Om fotograferingen ej gäller bröllop eller ett specifikt datum bokar vi in ett nytt datum så snart som möjligt.
12. Tar ni uppdrag i hela Sverige?
Vi tar uppdrag i hela landet. Reseersättning med 50 kr/mil två mil utanför Linköping tillkommer då.
13. Hur hanterar ni GDPR för privatpersoner?
Vi följer riktlinjerna för GDPR vilket i korthet innebär att vi inhämtar ett skriftligt godkännande från kund att vi fotograferar och att vi under en begränsad tid sparar bilder och personuppgifter. Vi publiceras aldrig bilder utan samtycke och vi skriver aldrig ut några namn.
14. Hur hanterar ni GDPR för företagskunder?
Vi hjälper arbetsgivare och företagare att förse den personal som ska fotograferas med samtyckesblanketter. Där informeras också om hur vi hanterar bilder gällande publicering och lagring av personuppgifter.